Sunday, February 6, 2011

salam maut

wahhh ! ade owg kirim slm maut la .sian kan , dy tatw kot yg kirim salam maut uh berdosa ! dgn kali sblm wt ape ape pikir dulu mnde uh btol ke ta . hah , ain ckp bkn maen pndai pndai jew letak hukum . td ain saje search at google sal mnde ih . ilmu kan utk dkongsi brsame . so , mnde ih skadar peringatan kpd sesama muslim ye :)


Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata "Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye" contoh lerr... Dan bukannya : "Kirim salam kat ASHREE yer" Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti " Ko tolongkirim salam maut kat dia yer".
Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!
Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan "Assalamualaikum" dengan "A'kum" dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.Jika perkataan "Assalamualaikum" itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan "As Salam" yang membawa maksud sama dengan "Assalamualaikum".
Jangan guna "Bye" kerana"Bye" adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud " Di Bawah Naungan Pope."Jangan guna "A'kum" kerana"A'kum" bermaksud "Binatang" dalam bahasa Yahudi. Jangan guna "Semekom" kerana"Semekom"bermaksud "Celaka Kamu".

oke la , mls na taip pnjng pnjng . juz na ingatkn jew . jangan arh bagi salam utk tambah dosa !
kalo nak lbey trperinci tntang ih . jenguk jenguk la link ih .

assalammualaikum :)

No comments: