Friday, June 10, 2011

jumaat :)

assalammualaikum .. hyep , hari ni hari jumaat kan ? ngee ~ mcm biase , kaum lelaki kena pegi masjid , solat jumaat . tapi bila ain online je fb td , fuhhh ! ramai lagi lelaki online walaupun time tuu da pukul satu lebih . haha . lantak dyorg la kan ? :P abes semua mmbe2 laki yg ain kenal kena tegur swoh g solat jumaat . eh , tapi ade jugak yg still online . haish , ta ingat dosa kot =.=


Dari Abdullah bin Umar dan Abu Hurairah r.a keduanya menceritakan bahawa mereka mendengar daripada Rasulullah s.a.w, ketika baginda sedang berkhutbah di atas mimbar, sabdanya: “Hendaklah orang-orang yang suka meninggalkan Jumaat menghentikan perbuatan mereka itu, atau adakah mereka mahu Allah membutakan hati mereka dan sesudah itu mereka betul-betul menjadi orang yang lalai?” (Muslim)


Rasulullah bersabda maksudnya : “Solat Jumaat adalah wajib ke atas setiap orang Islam secara berjemaah kecuali empat iaitu hamba sahaya, perempuan, kanak-kanak dan orang sakit”. (HR Abu Daud dan Al-Hakim) 

2 comments:

pha is said...

tapi kalau iktutkan, time solat jumaat la penuh masjid. kalau solat 5 waktu kdg2 1 saf pon x penuh.. heheheh..

jom singgah : kebatinan dalam persilatan

nurul ain said...

haha . betol3 , yg pegi pun selalunye golongn 'warga emas' je . tu sbb saf tak penuh ..